Grand Prix vinder 500cc klassen 1956

MV Agusta 500

• Tværliggende rækkemotor 4-cylindret 2V DOHC luft-kølet 4-takts

• 52 x 58mm boring og slaglængde = 492.7cc (begyndte i 1950 som 54 x 54, ændredes i 1952 til 53 x 56.4, og endelig til 52 x 58 i 1955)

• Krumtap roterer fremad, plejlstænger på stål rullelejer

• 90° vinkel mellem ventiler. Dobbelt fjedre på ventilerne

• 4 Dell'Orto karburatorer

• I perioden 1956-60 var denne motor meget følsom og kunne ikke tåle for høje omdrejninger

• Knastdrev mellem cylinder 1 og 2

• Kompression forhold 11:1

• Lucas racing magnettænding drevet fra koblingen

• 6-trins gearkasse siden 1954

• Ydelse 67hk ved 10500 o/m (rødt felt ved 11000 o/m)

• Maksimum hastighed 241 km/t (150m/h)

• Vægt 164kg (3601b)

• Akselafstand 1360mm

• Dobbelt-panel 220mm (8.7") enkelt-arms tromlebremse

• Egerhjul, 3.00 x 19" for, 3.50 x 18" bag

• Avon dæk

• Surtees ønskede den 150mm fjedervandring reduceret. Cyklen var meget svær at få rundt i sving med mere end 160 km/t, dette blev dog bedre gennem 1960'erne


Podie placeringer